We werken continu aan de kwaliteit van onze dienstverlening en onze organisatie. We denken namelijk dat verbetering en vernieuwing altijd mogelijk is in het belang van kinderen en gezinnen. Dit doen wij op verschillende manieren.
Onze jeugd- en gezinsbeschermers staan geregistreerd in het Kwaliteitsregister Jeugd en houden zich aan de Beroepscode Jeugdzorgwerker. We zorgen voor voortdurende deskundigheidsbevordering via opleidingen en trainingen. Daarnaast laten we hen voortdurend nadenken over het eigen functioneren. Kan het beter? Kan het anders? Zo creëren wij de voedingsbodem voor een lerende organisatie.
Een groot deel van ons scholingsaanbod is ook voor lokale jeugdteams, gemeenten en andere partners beschikbaar. Wij werken hiervoor samen met andere jeugdzorgaanbieders onder de naam Jeugdzorg Leert. Op de website van Jeugdzorg Leert is het actuele aanbod te vinden. Daarnaast organiseren wij regelmatig kennisbijeenkomsten over actuele onderwerpen.
We zijn altijd alert op mogelijke verbeteringen in onze werkwijze. De meest waardevolle informatie daarover komt van onze cliënten zelf. De Jeugd- & Gezinsbeschermers haalt deze feedback actief op via:
We zijn transparant over wat cliënten van ons vinden. Hun feedback is terug te vinden in onze periodieke verantwoordings- en onderzoeksrapportages. Jaarlijks formuleren we op basis van de feedback verbeterpunten voor onze werkwijze, ons functioneren en onze organisatie.
We gaan verder dan verbeteren alleen, maar vernieuwen onze aanpak ook. Zo willen de stem van de cliënt niet alleen na afsluiting van het traject horen, maar gedurende de begeleiding die wij geven middels een online tool. Dit is de Stem App en in 2019 voeren we een verbrede pilot uit om deze uit te proberen en te onderzoeken welke data dit oplevert voor de outcome indicator cliënttevredenheid. Deze pilot vloeit voort uit een eerder uitgevoerd project ‘Stem van de Cliënt’. En ook nu weer werkt De Jeugd & Gezinsbeschermers samen met de William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering. Meer informatie vindt u op http://www.stemvandeclient.nl/ en in de factsheet De Stem van de cliënt (pdf).
Met al deze innovatieve ontwikkelingen ontkomt onze werkwijze Beschermen en Versterken ook niet aan een herijking. Bovenstaande projecten, hernieuwde inzichten over complexe echtscheidingen, aanpak jeugdreclassering en wensen van onze medewerkers èn cliënten dragen hieraan bij.
In dialoog met de lokale jeugdteams zoeken we voortdurend naar innovatieve oplossingen. Geregeld zijn er op wederzijds initiatief sessies met onze ketenpartners. Onderwerpen die hier aan bod komen zijn bijvoorbeeld: