Nieuwe manier voor cliënten om stem te laten horen: het online cliëntenpanel

Bij De Jeugd- & Gezinsbeschermers zijn we continu in ontwikkeling als het gaat om de stem van de cliënt. We hechten een enorme waarde aan de mening van onze (ex) cliënten. Zowel binnen het eigen hulptraject als bij beleid, onderzoek en andere zaken die spelen in de organisatie. Het ‘horen’ van de stem van de cliënt kan binnen onze organisatie al op verschillende manieren en op verschillende niveaus en daar is nu een nieuwe mogelijkheid bij gekomen namelijk:  het online cliëntenpanel.

Wat is het online cliëntenpanel?

Het online cliëntenpanel is een groep (ex)cliënten van De Jeugd- & Gezinsbeschermers, die één keer of regelmatig meedenkt over vragen vanuit de organisatie. Dit doen zij door een korte online enquête in te vullen van maximaal vijf vragen.

Via het online cliëntenpanel kunnen cliënten op een laagdrempelige manier hun mening geven en meedenken met onze organisatie. Ze hoeven hiervoor niet meer te reizen, maar kunnen vanuit huis deelnemen en in een paar klikken een (klein) verschil maken. Dankzij de feedback van dit panel krijgen wij als organisatie nog meer zicht op het perspectief van cliënten, en kunnen we nog beter aansluiten bij hun behoeften. Kortom: een nieuwe stap richting effectievere hulpverlening.

Voor wie is het online cliëntenpanel bedoeld?

Iedereen kan zichzelf via de website hiervoor aanmelden. Jongeren, ouders en pleegouders. Iedere mening telt. Op de cliëntenpagina van De Jeugd- & Gezinsbeschermers staan nu 3 enquêtes met vragen over de website, de cliëntenkrant en de coronamaatregelen. Cliënten kunnen aangeven aan welke enquête(s) zij willen deelnemen. Vervolgens ontvangen zij per e-mail direct een link waarin de enquête kan worden ingevuld. De resultaten en de acties die wij gaan ondernemen naar aanleiding van de feedback wordt via de website teruggekoppeld, zodat cliënten weten wat er met hun input is gedaan.

Benieuwd hoe het online panel er uit ziet? Klik hier