Het succes van de DJGB-cliëntenraad

Waar werving van leden voor veel cliëntenraden in de jeugdzorg een uitdaging is, heeft DJGB een goed functionerende en diverse cliëntenraad. Waar zit dit succes in?

We vragen het aan Marloes Kenter, adviseur cliëntbureau. Ze opent: "De cliëntenraad wordt binnen DJGB echt gezien als een serieuze sparringspartner. Bij bijna iedere vergadering zijn er gasten uit de organisatie, die een vraag willen voorleggen aan de cliëntenraad of de cliëntenraad willen informeren. Het is voor medewerkers soms ‘dringen’ om een plaatsje op de agenda te krijgen. De cliëntenraad voelt zich hierdoor serieus genomen en dat motiveert."

Marloes (in de foto rechts) roemt ook dat de cliëntenraad haar collega’s bij de DJGB een spiegel voorhoudt. Ze hoort van veel professionals die een vergadering van de cliëntenraad bijwonen dat ze dit inspirerend vinden voor het eigen werk. Marloes: "Ze horen verschillende meningen van jongeren en ouders, vader en moeders, ook in hun eigen taal. Ze komen vrijwel allemaal met energie uit de vergadering, omdat ze echt geraakt worden”

Marloes beschrijft de cliëntenraad als 'positief-kritisch'. Ze licht toe: "Alle leden hebben een mening, en staan daar ook voor, maar ze zijn altijd bereid om positief mee denken. Dat maakt dat collega’s hen graag vragen als sparringspartner. Onze bevlogen en zeer ervaren voorzitter speelt daar een belangrijke rol in, ook als de meningen binnen de raad uiteen lopen. Ze zijn ook benaderbaar voor cliënten. Cliënten weten de cliëntenraad te vinden voor het doorgeven van een signaal, informatie over lid worden, of een vraag om hulp in hun persoonlijke situatie. Er wordt altijd contact opgenomen en de tijd genomen om iemand verder te helpen. Zo weet de cliëntenraad goed wat er speelt onder haar achterban."

Meer voorbeelden van cliëntparticipatie leest u hier: Voorbeelden van cliëntparticipatie

De cliëntenraad in 2020: