Stem App brengt cliënttevredenheid in beeld

Cliënten kunnen binnenkort op een simpele en gestructureerde wijze aangeven wat ze van de samenwerking met de Jeugd- & Gezinsbeschermers vinden. Dat gebeurt met de Stem App. Het is de bedoeling dat de app in de tweede helft van 2020 in gebruik wordt genomen.

Vanaf die tijd kan een cliënt op een telefoon, tablet of computer, makkelijk en snel aangeven hoe de samenwerking met de jeugdbeschermer wordt ervaren. Dit gebeurt op meerdere momenten gedurende de maatregel en de cliënt kan ook aan de jeugdbeschermer vragen, de Stem App in te vullen.

Michelle van Wijngaarde, directiesecretaris en projectleider: “Voor onze organisatie is het een instrument om cliënttevredenheid te meten, een outcome indicator waar gemeenten in geïnteresseerd zijn. Voorheen rapporteerden we op basis van de exit-vragenlijst, een formulier dat cliënten na afloop van het traject toegestuurd kregen. De Stem App zal vanaf het begin en lopende het traject gebruikt worden. Dat is veel effectiever, dan kun je indien nodig nog bijsturen in de samenwerking met de cliënt”.

De Stem App vraagt bijvoorbeeld op een eenvoudige manier: Hoe vond je het gesprek gaan? De antwoordkeuzes zijn evenals de vragen overzichtelijk en simpel: Goed … niet zo goed … slecht. Of ander voorbeeld van een vraag en antwoord: De afspraken zijn? Duidelijk … niet duidelijk voor mij.

Dat ziet er dan zo uit:

“De bedoeling hiervan? De samenwerking bespreken en waar nodig tijdig verbeteren. Voor gemeenten is het goed te weten dat we hiermee op diverse momenten de tevredenheid kunnen meten. Voor de jeugdbeschermer kan het door het gebruik van de app prettig zijn te merken dat een cliënt niet ontevreden is over de medewerker als persoon, maar dat de boosheid bijvoorbeeld de maatregel betreft. Daardoor kunnen ze wellicht op een betere manier samen verder en wellicht eerder afsluiten”, aldus Van Wijngaarde.

De Stem App bestaat uit twee onderdelen:

  • 'Wat werkt?', een gespreksevaluatie
  • 'Samen Sterker', een periodieke evaluatie die bijvoorbeeld na zes weken als het gezinsplan gereed is kan worden afgenomen.

Na de zomer staat de implementatie van de app op stapel. Vervolgens is de Stem App voor alle jeugdbeschermers van DJGB beschikbaar om deze te gaan gebruiken. Van Wijngaarde hoopt na zo’n half jaar de eerste resultaten in cijfers te kunnen zien. Van Wijngaarde: “Ik denk dat we gemeenten hiermee een betrouwbaar en goed cijfer kunnen geven over onze cliënttevredenheid.”

WWW.STEMVANDECLIENT.NL 

Stem App in de praktijk

In West Friesland is een team van DJGB bij wijze van pilot gestart met het werken met de Stem App, en het stellen van reflectieve vragen over de samenwerking. 

Dianne van Ravenzwaaij heeft de Stem App inmiddels gebruikt. Ze vertelt: “De eerste keer was na afloop van een gesprek met een vader. Die had ik een Schriftelijke Aanwijzing gegeven. In het gesprek ging het vooral daarover. Aan het einde legde ik uit dat ik een paar vragen wilde stellen over hoe we hebben samengewerkt, en dat we daar een speciale app voor hebben waarop hij de antwoorden kon invullen.

Vader vond het prima om mee te doen. Ik heb hem mijn telefoon gegeven met de vragen, en hij vulde de antwoorden in. Dat was zo gebeurd. Daarna hebben we het gehad over zijn antwoorden. Wat mij verraste was dat vader  goed onderscheid kon maken tussen de boodschap – een Schriftelijke Aanwijzing krijgen is niet leuk-  en de manier waarop we erover konden praten. Vader gaf aan dat hij het een duidelijk gesprek vond, dat hij de ruimte had gekregen om zijn zorgen met mij te delen, en dat hij zich wel echt gehoord heeft gevoelde.”

Aanmelden voor de DJGBrief kan via communicatie@djgb.nl